vrijdag 4 maart 2011

De sloop van de kajuit en het dek

Half januari kan er dan eindelijk aan de boot gewerkt worden. Nu de boot uit het water is en de onderkant ontdaan is van aangegroeide schelpjes en algen kan er begonnen worden met de sloop. Als eerste heb ik al het dekbeslag, het roer en het hek op de boeg verwijderd.  

Daarna ben ik vol goede moed gestart met het slopen van het dek. Zoals op de foto hiernaast te zien is. Gelukkig bleken de teakhouten spanten eronder nog in goede staat. De rand van de vormvaste romp was echter in mindere conditie. Door jarenlang inregenen is de lijm losgelaten op sommige stukken en het hout gaan rotten.  Maar al met al viel de verwachtte schade mee. Na een dag met een beitel en hamer in de weer te zijn geweest is rondom het dek verwijderd.

De volgende dag heb ik met een reciprozaag de kajuit rondom doorgezaag en eraf gehaald. Daarna met een beitel alle stukjes hout op de binnenrand van de boot eraf gehakt. Tot slot met een knijptang alle uitstekende spijkertjes, nietjes en schroeven eruit getrokken. Bij de boeg staken er nog een aantal nietjes uit, die zijn met een vijl glad gemaakt.

Omdat de rand erg vochtig was en daarmee ook kwetsbaar voor scheuren, was het even wachten alvorens te beginnen met verdere werkzaamheden. Daarom zijn er over de boot  een paar balkjes voor een goede afwatering geplaatst met daaroverheen een bouwzeil. Nu kan de boot in iedergeval goed drogen.

 Benodigde tools voor deze werkzaamheden:
-Hamer
-Oude beitel, zodat spijkertjes niet je nieuwe beitel slopen.
-Knijptang
-Boormachine, om dekbeslag te demonteren.
-Ring en steeksleutels om dekbeslag te demonteren.
-Vijl
-Reciprozaag


Zie hier rechtsboven en links het eindresultaat van een weekend klussen. Het dak en de patrijspoortjes worden gebruikt om een los dak te maken dat op de sloep gebout kan worden als het slechter weer wordt. Als een soort "Hard top" zoals bij cabrio's.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten